Cat Ba Island bliver, af mange rejsende, brugt som et springbræt til en mindre besøgt del af Halong Bay, som i øvrigt er på UNESCOs verdensarvsliste, men desværre er det fåtallet, som bruger tid på at udforske selve øen. Jeg besluttede selv, at udforske øen og det blev en beslutning, som jeg ikke kom til at fortryde!

vejene på cat ba island

Fra bus til scooter

Jeg havde besluttet mig for at udforske Cat Ba nationalpark og spurgte derfor om tips på mit hostel. Ejerne fortalte, at der gik en lokal bus til parken og at den kun kostede 30.000 Dong (9 kroner), det var jo lige en pris for en backpacker. De var dog lidt i tvivl om, hvornår den gik.

Jeg gik derfor ned til gaden for at vente, så jeg kunne vinke bussen ind, når den kom. En flok lokale kiggede lidt på mig, så spurgte de, hvad jeg ventede på. Jeg forklarede dem, at jeg ville med bussen til Cat Ba nationalpark.

Hvorefter, at de fortalte, at bussen desværre ikke gik så ofte om vinteren og at jeg ville komme til at vente mindst to timer på den. De forslog derfor, at jeg hyrede en scooter med chauffør som kunne køre mig til nationalparken.

Jeg undersøgte markedet et smule, men kunne hurtigt se, at det ville blive dyrt med en chauffør. Men jeg havde heller ikke lyst til at vente i to timer. I stedet besluttede jeg mig for at tage chancen og leje en scooter, på trods af meget begrænset erfaring. Jeg havde faktisk kun kørt scooter i Phong Nha Nationalpark før denne tur…

Ejeren af mit hostel kiggede lidt skævt til mig, da jeg fortalte, at jeg ville leje en scooter og selv køre til Cat Ba nationalpark. Men jeg fik alligevel lov til at leje en scooter.

scootersikkerhed, vietnam

Med scooter på tomme veje

Jeg tankede først tre liter benzin. Personalet på mit hostel havde anbefalet den mængde og det viste sig at passe helt præcis. Jeg satte derefter kursen mod nationalparken. Trafikken var let, indtil jeg nåede den lokale skole, hvor børnene lige netop havde fået fri og der derfor var en horde af børn på vejen.

Jeg sænkede farten og zig zaggede langsomt mellem grupperne af børn, så jeg var sikker på ikke at ramme nogen. Netop som jeg passerede skolebørnene, fik jeg øje på den lokale bus. Den kørte altså ikke to timer senere, så enten havde de lokale ikke haft styr på køreplanen ellers også prøvede de at snyde mig…

Jeg blev dog hurtigt glad for min beslutning om at leje en scooter, for bussen var hurtigt væk igen, mens jeg havde tid til at tage billeder.

Trafikken blev gradvis mindre og snart kørte jeg alene rundt på de store veje omringet af kalkstensklipper. Jeg blev pludselig lille i det fantastiske landskab og var lykkelig over beslutningen om at tage med scooter rundt på Cat Ba Island!

Jeg kunne stoppe, når jeg ville, tage de billeder som jeg ville og nyde den ultimative frihed i skøn natur!

trekking på cat ba island

Fantastiske Cat Ba Nationalpark og de irriterende franskmænd

Jeg nåede indgangen til nationalparken, parkerede scooteren og begav mig afsted mod toppen. Jeg håbede på at se den sjældne og ekstrem truet Cat Ba Langur, men jeg vidste også at det ville blive svært, når der er færre end 60 individer tilbage.

Jeg forsøgte at gå så lydløs som muligt, gennem junglen, som jeg kunne. I mens jeg holdt et skarpt øje med trætoppene og enhver bevægelse som kunne opstå. Desværre gik der ikke længe, før jeg vidste, at det ville blive en umulig opgave.

En flok unge franskmænd gik gennem skoven, mens de råbte højlydt til hinanden i gennem skoven. Det ville ikke blot skræmme langurerne væk, det ødelagde også lidt oplevelsen af at gå gennem skoven.

Jeg fandt en lille bænk og lod franskmændene gå et stykke i forvejen, så de ville genere mig mindre, men man kunne desværre høre dem hele vejen gennem nationalparken.

scooter på cat ba island
Jeg nåede til det første udsigtspunkt mod toppen af bjerget. Franskmændene var der endnu og det var ikke lige den idylliske tur, som jeg havde forventet. Da de larmede som en flok unge til full moon party.

Jeg besluttede mig for at blive, indtil de havde forladt platformen, så jeg kunne få lov til at nyde den i fred.

Der gik dog ikke længe, før et britisk par joinede mig på platformen. De var dog heldigvis rimelig stille, mens de var der. De var nemlig også trætte af franskmændene og sammen kunne vi rulle øjne af dem. Vi havde ikke tilbragt mange minutter sammen, før kvinden siger: “Har jeg ikke set dig før?”.

Jeg kunne overhovedet ikke genkende dem, men pludselig gik det op for hende, at vi var på samme slow boat fra Thailand til Luang Prabang. Jeg havde dog ikke set dem, men de havde lagt mærke til mig, da jeg var endt tæt på nogle højlydte amerikanere på båden…

Jeg overvejede kort, om højlydte mennesker havde tendens til at forfølge mig…

strand på Cat Ba Island

Flere skjulte skatte på Cat Ba Island

Det britiske par havde fået en masse tips til øen fra deres hotel. så efter en kort tur til toppen, hvor vi nød den utrolige udsigt, besluttede vi os for at udforske mere af øen sammen.

Efter nationalparken kørte vi til Bên phà Gia Luận, et lille færgeleje på den ene side af øen med udsigt til Halong Bay. Her sad vi helt alene og nød den fantastiske udsigt! Længere nede af kysten stod en lokal mand med sin fiskestang og på vandet roede to kvinder i en lille træbåd, men ellers var det helt roligt.

Vi blev helt fanget af den afslappet stemning og havde lyst til at blive længere, men det britiske par havde fået et tip om at solnedgangen skulle være ekstra særlig på den anden side af øen, så vi satte kursen i mod det andet færgeleje på øen.

halong bay

Bên phà Gia Luận

Vi kom til en lille strand på den anden side af øen. Her var det så lavvande, at man skulle gå flere kilometer ud for at nå vandet. Vi forsøgte at fange lidt af solnedgangen, inden vi atter satte kursen mod Cat Ba by, da vi nødig ville køre gennem de snoede veje i mørke.

Vi fangede ikke meget af solnedgangen, men da jeg satte kursen mod Sapa dagen efter, nød jeg solnedgangen hele vejen i båden til fastlandet.

Tips og information

Pris for mit scootereventyr på Cat Ba Island:

Indgang: 40.000 Dong (12 kroner)
Scooterleje: Fra omkring 80.000 (24 kroner)
Parkering: 5-10.000 Dong (1,5-3 kroner)
Bus (den grønne): 30.000 Dong (9 kroner)

– kom tidligt afsted!

Andre steder, som du kan tage til:

Cannon Fort
Hospital cave

Andre ting du kan lave på Cat Ba Island:

Lej en kajak
Prøv Stand up paddle surfing
Rock climbing
Bad og slik sol ved strandene nær Cat Ba by
Trekke den lange rute i Cat Ba National park (6-8 timer)

Hvor skal man bo på Cat Ba Island?

Cat Ba island er et smukt sted. Man kan vælge at bo i bjergene midt inde på øen, men selv foretrækker jeg at bo inde i byen. Her er ikke så larmende, som man skulle tro og bor man ved vandkanten, så får man ikke blot en fantastisk udsigt, man får også pladser på første parket til solnedgangen.

Jeg vil anbefale, at du bor på Phuong Mai Family Hotel, men vil du hellere bo lidt væk fra det hele, så kunne Hoi Lake Farmstay være en oplagt mulighed. (Reklamelinks, bruger du dem støtter du bloggen, uden at det koster dig ekstra).

Støt gerne bloggen ved at booke dine overnatninger gennem mine reklamelinks til hotels.com* og booking.com* samt oplevelser gennem getyourguide*, udstyr gennem Friluftsland* og produkter gennem Matas* (reklamelinks er markeret med *). Det koster naturligvis ikke dig ekstra. Du kan også følge med på Facebook og instagram eller tilmelde dig nyhedsbrevet. På forhånd tak!

Mere fra vidunderlige Vietnam

12 Comments

• Det lyder og ser da ud til at have været en helt fantasisk tur. Wow sikke en natur. Godt du vovede forsøget og lejede en scooter.

Jeg vovede forsøget sidste sommer – ret vildt – og sikke en fed oplevelse og frihedsføelse. Jeg var ikke til at rive af den scooter igen og havde en næsten tårevældende afsked med den :o)

/Annette

• Det var også en helt fantastisk tur også selvom der var larmende franskmænd 😉 naturen overshinede bare det hele!

Det er jeg også bare så glad for! Jeg ville helst køre med nogen, bare i tilfælde af at der skete noget, men mit hostel vidste jo godt at jeg var taget afsted 🙂 Men det havde været langt fra det samme, hvis jeg tog bussen!

Ja, det er virkelig en fed oplevelse! Og jeg kommer helt sikkert til at leje en scooter igen, der skal dog ikke være for meget trafik der hvor jeg kører. Jeg ville slet ikke turde køre crazy steder, som Ho Chi Minh City, så modig er jeg ikke 😉

Hvor kørte du scooter henne?

• Hej Tine

Jeg har læst lidt på din blog, da jeg står og skal rejse til veitnam i sommerferien. Det har været virkelig spændende at læse med. Jeg skal helt sikkert på den tur som du anbefaler t Halong Bay.

Når man skal rundt mellem de forskellige destinationer, er det så nemt at tage den offtenlige trafik, eller er man nødt til at booke en guidet tur ?

Har du nogle anbefaliger til hvordan man undgår at blive snydt, og betale unødigt mange penge?

Er der nogle ting som man bare skal opleve?

Det blev til mange spørgsmål. Jeg håber at du får tid til at svarer 🙂
    De bedste hilsner Trine

• Hej Trine

Det lyder lækkert med en tur til Vietnam i sommerferien. Vietnam er virkelig et fedt land! Er glad for at høre at du har nydt at læse med 🙂

Det er rigtig let at komme med offentlig transport rundt i Vietnam, så der er ikke nogen grund til at booke en guidet tur. Du kan booke busser samt tog på dit hostel/hotel eller ved blot at møde op på stationen 🙂

Generelt, så gør tingene selv, hvis du kan fx som da jeg trekkede i Sapa, så kontaktede jeg en lokal direkte eller da jeg besøgte Phong Nha National Park, så leje jeg selv en scooter og sparede halv pris. Lad også vær med at booke ture/bus osv. det første sted du kommer, gå i stedet lidt rundt og forhør dig forskellige steder eller google priserne først 😉 Accepter aldrig første pris, hvis du hopper ombord på en scooter med chauffør, men sig i stedet at du udmærket kender priserne og gå, så falder prisen drastisk 😉 Generelt har jeg ikke oplevet at folk prøver at snyde en for alt for mange penge.

Det er svært at sige hvad du skal opleve når jeg ikke rigtig kender dig og dine interesser 🙂 Men generelt, så har jeg skrevet om nogle af mine bedste oplevelser på bloggen. Udover det som står på bloggen, så kan jeg anbefale at du tager toget fra Hué (jeg syntes ikke at Hué var så forfærdelig interessant) til Danang og derfra lokalbussen til Hoi An (du skal altså bare forbi Hoi An, hvis du har tiden). Det er en enorm smuk togtur også selvom det regner 😉 og lokalbussen til Hoi An er virkelig billig, omkring 6-10 kroner. Jeg kan også anbefale at du lejer en scooter på Cat Ba Island og kører til nationalparken, det er sådan en smuk tur!! Temple of Litterature i Hanoi var også flot 🙂

Du må endelig sige til, hvis du har flere spørgsmål 🙂

Hav en god dag og en god rejse,

• Hej Tine
        Tusinde tak for dine råd. De har været meget brugbare. Jeg skal helt sikkert have Hoi An med på min rejse. Det lyder som et meget dejigere sted end Nha trang. Jeg glæder mig til at læse videre, og blive inspireret til mine næste rejser.

De bedste hilsener Trine

• Hej Trine

Det var godt at høre, sig endelig til hvis du har flere spørgsmål 🙂 Gør endelig det, Hoi An er ret turistet, men superhyggelig. Nha Trang er lidt kendt for at være et russer helvede, så det ville jeg undgå, hvis jeg var dig. Mui Ne skulle også være ret hyggeligt, men det har jeg endnu ikke besøgt, så kan ikke sige så meget om det 🙂
          Det er jeg glad for at høre!

• Kære Tine,

Jeg har læst, at du har besøgt Cat Ba Island og også været rundt på øen.

Jeg skal besøge Cambodja og Vietnam i december og januar. En af mine ”frustrationer” drejer sig om Halong Bay. Der er så mange cruises, råd, meninger o.s.v. om, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert.

Mit overskyggende formål med at besøge Halong Bay er ”scennery”. Badning, svømning o.s.v. kan jeg gøre andre steder, som er langt bedre egnet til det. Jeg derfor søgt et cruises, som har fokus på ”scennery” og i mindre grad det andet. Sådant et cruise har jeg ikke kunnet finde. Der er afvigelser i ruterne men i bund og grund tilbyder de alle det samme – naturligvis i forskellige niveauer og til forskellige priser.

Jeg har derfor overvejet at skibe ”pakke-cruises” fra Hanoi og i stedet tage til Cat Ba og så lave enten flere forskellige en-dagsture eller en flere-dagstur herfra. Det ser umiddelbart ud til, at det vil give ”flere timer på vandet” og måske også muligheden for at se noget lidt andet.

Har du været på udflugter fra Cat Ba og i givet fald med hvem og hvor til ?

Jeg er ikke en backpacker. Det var jeg meget for 30 år siden. Nu er jeg blot en moden mand, som fortsat gerne vil se verdenen . Dermed også sagt, at det ikke på den måde er spørgsmål om penge men mere et spørgsmål om at få den rigtige oplevelse.

Jeg håber, at du har nogle gode råd til mig.

De bedste hilsner

• Kære Lars,

Det har jeg nemlig og det var helt fantastisk

Ja, det er desværre lidt det frustrerende ved Vietnam. De tror nemlig, at alle gerne vil det samme og derfor planlægger de ofte samme ruter og samme aktiviteter

Det lyder som en god ide, at tage til Cat Ba Island. Øen er virkelig smuk og det er muligt, at leje kajakker der og selv sejle lidt rundt til forskellige strande Gør dig den tjeneste at besøge nationalparken, mens du er der!

Måske denne tur var noget for dig? http://www.catbaventures.com/cat-ba-tours/lan-ha-bay-ha-long-bay-bai-tu-long-bay-boat-trip-kayaking-3-days-2-nights.html det er primært at sejle rundt, ro i kajak og så kommer man forbi både Lan Ha Bay og Bai Tu long Bay, som ligner Halong Bay, men med færre turister. Det er en privat båd og derfor kan man nok også styre rute og aktiviteter lidt selv Men ellers er det jo også altid tilladt at springe aktiviteter over på turene. Jeg badede fx ikke på min tur (vandet er alligevel koldt i januar), men sad bare på båden og nød udsigten, mens de andre hoppede i vandet.

Man kan også overnatte på Monkey Island, som også har flotte udsigter (der stoppede vi kort og besteg “bjerget” på min tur, det var en fantastisk udsigt!)

Jeg håber, at du blev lidt klogere.

• Kære Tine,

Tak for dit svar.

Jeg har haft kig på denne tur http://catbavision.com/2day-1night-boat-trip-to-lan-ha-ha-long-and-bai-tu-long-bay-code-tour-03.htm. På trods af at det ”kun” er en 2D/1N tur, synes jeg, at der er rigtig meget tid på vandet, som er det primære for mig i det område. Det kan så kombineres med en dagstur til nationalparken.

Selvom jeg nævnte, at det ikke er pengespørgsmål, oplever jeg alligevel, at jeg kan få gode/bedre oplevelser ved at tage til Cat Ba end ved at tage på et 3D/2N cruise fra Hanoi – til en samlet lavere pris. Jeg rejser alene og skal derfor betale ekstra for det. Umiddelbart ser det ud til, at jeg kan lave en ”god pakke” selv, hvor jeg tager til Cat Ba for under USD 200. Et low-end 3D/2N cruise koster minimum USD 300 – 350 og så får jeg ikke mere tid på vandet end jeg gør ved at tage til Cat Ba.

De bedste hilsner

• Kære Lars,

Det lyder også som en fin tur, lidt ala den jeg fandt.

Cat Ba er en dejlig ø og for mig virkede det også som om, at man fik lidt mere for pengene derfra

Jeg håber, at du får en fantastisk tur og du skal være velkommen til at kontakte mig igen, hvis du har flere spørgsmål til Vietnam.