Det er ikke altid lige sjovt at backpacke. Her på det sidste har det hele bare været lidt surt, for at sige det mildt og det hele startede for et par dage siden…

Jeg var netop ankommet til Koh Rong, i Cambodja, med en veninde, som jeg havde mødt i Battambang og en veninde, som vi havde mødt på bussen. Det hele startede fint og vi fandt hurtigt et værelse, hvor vi alle tre kunne sove for $10 (70 kr). Vi var godt klar over, at stedet måske ikke var det optimale for en god søvn, da det lå lige bag en bar, men efter 14 timers rejse var vi glade for at finde noget rent og billigt.

Det var efterhånden blevet eftermiddag og efter en god frokost besluttede vi os for at udforske øen lidt mere. Det var her problemerne startede….

jungletrek i Cambodja

En vandretur i junglen endte galt

Vi ville gerne til en af de lidt mere fredelige strande, så vi besluttede os for at gå mod Police beach. Turen til stranden gik på en lille sti gennem junglen. Det var en rigtig fin tur og de lokale virkede til at være glade for, at der var nogen som gik lidt væk fra hovedstranden.

Da vi gik tilbage nåede vi dog ikke lang tid før jeg mærkede et jag ved min ankel. Jeg var ikke i tvivl. Jeg var blevet bidt af en slange og med kobraer på øen var jeg mildest talt bekymret… Der var dog ikke meget at gøre.

Kobras gift kan lamme og dræbe et menneske inden for 30 min, det kommer selvfølgelig an på arten. Men med 10 minutters forsat gang gennem junglen og flere timers transport til det nærmeste hospital, så var der alligevel ikke så meget andet, at gøre end at vente og håbe. Jeg observererede min ankel, mens vi gik gennem junglen og der skete heldigvis ikke noget og det holdt hurtigt op med at bløde, så jeg slap med skrækken.

Læs også: Over “bjerget” og gennem junglen på trekket til Long Beach

skøn strand i Cambodja

Besøg til en mere isoleret strand blev dyr

Dagen efter tog vi igen turen gennem junglen, dog en anden del og i fuld dagslys. Vi havde nemlig besluttet os for at tage til Long Beach, som kun kan nås med en 40-45 minutters vandretur gennem junglen eller ved at hyre en båd. Vi valgte, at vandre. Alt i alt gik turen gennem junglen fint, men jeg slap ikke uden, at vride om på min fod eller få et par hudafskrabninger, men sådan går det jo når man næsten bliver nødt til at hoppe fra sten til sten.

Vi kom frem til stranden og hold da op, hvor var den smuk! Kridhvidt sand, azurblåt hav og meget få turister, så kan man ikke forlange mere! Vi nød stranden og havet lige indtil den smukke solnedgang, hvor vi hyrede en båd til at sejle os tilbage. Da vi kom tilbage til hostellet gik det dog op for mig, at jeg havde tabt mit kamerabatteri et eller andet sted.

rejseproblemer

Jeg ledte på stranden, på barene og i vandet, men det var væk…Dagen efter tjekkede jeg endda i båden, da jeg havde skiftet batterier mens jeg var i båden, men væk var det. Jamen, jeg kunne da heller ikke finde på bedre ting, at bruge 450 kroner på…

Problemerne forsætter…

Ja, problemerne skulle jo forsætte. Jeg blev nødt til at vaske tøj og havde ikke mulighed for at gøre det selv, så måtte indlevere det på hostellet. Da jeg fik det tilbage var mit håndklæde ikke rent og noget af mit tøj havde fået grønlige pletter på sig – fedt! Jeg klagede på hostellet, men de var ærgerligt talt ligeglade.

Læs også: Update på rejselivet

problemer under rejse

Bed bugs kan komme fra mange steder fx en natbus

De prøvede bare, at finde på ideer til hvordan det kunne ske, men jeg fik ikke engang en undskyldning eller noget…Så nu har jeg nogle T-shirt, som jeg ikke rigtig kan bruge (nogen ideer til at fjerne grønlige pletter?). Jeg begyndte også, at få små bid på det ene lår. Først troede jeg, at det var sandfluer, men nej, så heldig skulle jeg ikke lige være. Det viste sig, at være de berømte bed bugs! Skønt! Havde ellers prøvet, at tjekke for dem.

Jeg sidder nu i Chiang Mai, Thailand og håber på bedre rejsetider pt, for da jeg ankom med flyet i morges og opdagede, at min flight bag var gået i stykker og flyselskabet ikke ville erstatte det, så blev det hele lidt for meget efter tre dage med meget lidt søvn og jeg overvejede faktisk, at rejse hjem før tid…

Støt gerne bloggen ved at booke dine overnatninger gennem mine reklamelinks til hotels.com* og booking.com* samt oplevelser gennem getyourguide*, udstyr gennem Friluftsland* og produkter gennem Matas* (reklamelinks er markeret med *). Det koster naturligvis ikke dig ekstra. Du kan også følge med på Facebook og instagram eller tilmelde dig nyhedsbrevet. På forhånd tak!

Mere fra eventyrlige Cambodja

18 Comments

• Nej nej nej hvor har du bare været uheldig. Jeg føler virkelig med dig. Lige da jeg læste det med slangen fik jeg godt nok et sug i maven. Det er simpelthen min værste frygt på rejser at blive bidt eller stukket af et eller andet dyr.
    Jeg håber Chiang Mai er bedre ved dig og at når du har fået sovet igennem har lyst til at fortsætte din rejse.

• Ja, jeg tror også, at jeg har været ekstremt uheldig på det sidste! Jeg blev bestemt også bange! Har dog prøvet, at blive bidt af en slange før, på mit studie, så blev ikke så forskrækket som første gang. Men så kom tankerne: “Er den giftig?” osv, men jeg vidste også, at så ville der ikke rigtig været noget at gøre, så jeg måtte bare komme ud af junglen og så se om der var en reaktion og så ellers bare kæmpe for at komme på hospitalet. Men så var det jo heldigt nok, at den ikke var giftig Mange tak Inger-Marie. I morgen skal jeg til lanterne festival, noget som jeg har drømt om i mange år, så håber at det hjælper

• Hold da op, Tine !!!! Du er da inde i en stime af dårlige / uheldige oplevelser, øv. Underligt som man nogle gange bare næste ikke tør tænke på hvad nu …… hvad bliver det næste? og hvornår stopper det? Jeg er nu super glad for at du er ok og der som sådan ikke er sket dig noget. Super godt indlæg med masser af indlevelse 🙂 Bed bugs det er virkelig min frygt, tror sgu jeg ville blive lidt pige hysterisk.

• Ja, det kan man vist roligt sige! Nemlig, det tør jeg ikke tænke på, nu håber jeg bare på det bedste i stedet! Det er også første gang, at jeg har oplevet bed bugs og det er ikke sjovt! Jeg er rimelig hysterisk, tror jeg. Alt tøj bliver vasket igen, bare for en sikkerheds skyld, alt andet ligger i solen, det skulle eftersigende hjælpe og så har jeg købt noget creme, som skulle hjælpe på biddene! Bed bugs har bare altid været en af mine største frygter når jeg rejser…øv altså!

• Kære Tine

Du lever livet spændende og der vil være udfordringer på din vej – det skulle så vise sig, at blive i Cambodia.
    Tænk på nogle fortællinger du kan, når du kommer hjem 🙂
    Bidt af en slange – den bliver svær at stikke!

Fortsat god rejse.

De bedste hilsner

Bettina

• Tak Bettina! Helt sikkert, men synes nu at det er lidt for mange for tiden! Specielt når man skal takle dem alene…heldigvis, har jeg været i Cambodia før, så er stadig vild med landet hvad med dobbelt slangebidsoverlever? I foråret blev jeg bidt af en slange på studiet, så nu var det altså anden gang, tror dog, at det gjorde, at jeg ikke gik i panik denne gang Mange tak!

• Ja det er mange trængsler på en tur. Jeg et bare glad for, at det ikke var en kobra, der havde udset sig dig til morgenmad

• Nej nej nej, hvor er du bare uheldig. At blive bidt at et eller dyr, når jeg er ude at rejse er uden tvivl min største frygt når jeg er i udlandet. Håber på at tingene går lidt bedre for dig i dine kommende rejser (:

• Er da glad for, at jeg ikke er den eneste som synes det jeg har heldigvis oplevet at blive bidt en gang før, dog i mere kontrolleret forhold ellers var jeg nok også gået mere i panik….tak!

• Hold da helt op mand, sikke nogle oplevelser Tine! Synes som de andre også, at du tog slangebidet UTROLIGT køligt O.O; Men godt at det ikke blev mere dramatisk end det. Forstår udmærket at sådan tre dage kan få dig til at føle, at du da også bare kan vende snuden hjem… men mon ikke det kommer perioder, hvor du føler det stik modsatte og aldrig vil hjem igen 😉 God rejse fremover!!

• åhhh Tine – jeg blev så ked af det, da jeg læste om dine nedturer. Men ja, det er noget alle eventyrer skal igennem på et eller andet tidspunkt og nu var tiden åbenbart inde for dig. Jeg håber, at tiderne har vendt sig og at du nyder backpackerlivet igen! I øjeblikket kan alting virke helveds sort, men jeg er sikker på, at når det hele kommer på afstand så kan du finde lidt komik i hele situationen og gemme den som en fremtidig morsom historie. Håber du har det SKØNT! Knus

• Mange tak, Sheena! Ja, der opstår altid lidt problemer på en rejse, men tror aldrig at mine problemer er faldet på så få dage, som denne gang! Jeg håber, at jeg har taget min del for denne gang Problemerne forsatte lidt, men skal nok lige opdatere jer om situationen snarest muligt. Jeg tog dog til Chiang Mai i Thailand og boede på det samme hostel, som for fire år siden og det hjalp at komme “hjem” det skulle bare ikke lige være Cambodja og mig i denne omgang. Men jeg har det godt igen! Alle jeres kommentarer og det at få det hele på afstand hjalp heldigvis! Og jeg var ikke ved at ændre min billet, skulle dog lige have nogle frustrationer ud Mange tak søde Sheena!!

• Jeg har slet ikke fået opdateret mig på dine oplevelser ude i verden, så har lige fået læst nogle indlæg og kigget nogle billeder. SÅ fine billeder, Tine! Specielt dem fra indlægget “Faces of the world” fra Myanmar. Og sikke noget uheld du har været ramt af. Jeg synes godt nok også vi har trukket nitten nogle gange undervejs, men heldigvis er vi ikke blevet bidt af andre dyr end bed bugs og sandfluer. På vej til Australien fik jeg omkring 30-40 bed bugs bid på mit ene baglår på den fire timer lange flyvetur fra Bali. De er fandme også over det hele, de skide små sataner, haha. Håber din rejsekarma er vendt og at du har fået samlet nogle gode oplevelser sammen også 🙂

• Mange tak Laura! Det er jeg glad for at du synes, I tager jo også nogle rigtige fine billeder! Er glad for at du kan lide Faces of the World, det er nemlig selv nogle af mine yndlings Tja, rejseproblemerne stoppede ikke helt, men efter de dage i Cambodja, så virker det hele ikke helt så slemt øv! De er bare trælse! Jeg fik da også lige nogle med i gave fra Laos, great! Jeg håber dog, at jeg nu er sluppet af med dem og at du også er! Hvis man bare kunne udrydde de bæster fra jorden! jeg har bestemt fået en hel masse gode oplevelser, tak! Håber at I nyder Australien. Du må jo sige til, hvis i har brug for nogle gode tips til landet (har dog ikke været på østkysten udover Sydney) forsat god tur!

• Så synd at det ble en dårlig erfaring. i Juli 2015 så besøkte jeg Koh Rong Samloem (den litt midre øya ved siden av storebror Koh Rong), og dette var et rent paradis! Jeg har hørt at Koh Rong er mer for de som liker å ta seg en stor fest, hva er din mening om denne øya?
    Kos deg masse så gleder jeg meg til å lese mer 😀

• Ja, det var lidt ærgerligt, men sådan er det jo desværre en gang i mellem…Jeg ville også godt besøge Samloem, men efter alle problemerne, så tænkte jeg at det måske ikke var det rigtige tidspunkt for mig at rejse i Cambodja. Men en ting er sikkert. Jeg kommer helt sikkert tilbage til Cambodja en anden dag Jeg frygtede lidt at Koh Rong var en party ø og ja, der er mange barer, men man skal ikke gå langt væk for at finde et smukt og idyllisk sted uden fester. Så kan man finde små hytter i junglen og fredfyldte strande ellers kan mab også bo på den anden side af øen (ved long beach eller sok san) Så jeg synes egentlig ikke, at det var det store problem Men jeg vil virkelig gerne opleve Samloem en dag! Jeg har dog hørt at maden skulle være lidt dyr og at man ikke kan finde noget til under 5 dollars pr måltid. Er det rigtigt?