Jeg sad i loungeområdet på mit hostel, da jeg overhørte en kvinde sige: “I receptionen tilbød de mig kun en guidet tur til steder, som jeg ikke har lyst til at besøge, og de gad slet ikke svare på mine spørgsmål. Jeg ved ikke helt hvad jeg så skal gøre…” – Det blev starten på en fælles tur med chauffør på Bali.

Jeg kunne ikke lade vær med at blande mig og spurgte hende om hun ikke havde lyst til at leje en bil med chauffør sammen med mig. Så kunne vi tage til de steder, som vi gerne ville og vi kunne droppe den guidet tur som ingen af os alligevel havde lyst til.

Vi blev enige om at finde en eller to mere som ville tage med, så det ville blive billigere. Katarina gik ind for at pakke sine ting mens jeg gik rundt på hostellet og spurgte forskellige grupper: “Er der nogen af jer som vil med en chauffør rundt på Bali?”

Tegenungan Waterfall

I dag er der kommet en restaurant med pool og det hele i området, så forvent ikke den samme oplevelse, som du ser på billedet her.

En australier, Ryan og en hollænder, Laura, tog i mod tilbuddet. Vi blev hurtigt enige om at besøge Goa Gajah/Elephant Cave, Tegenungan vandfaldet, Tegallalang rismarkerne samt Pura Tirta Empul templet. Vi gik ned til vejen og blev straks mødt af en chauffør som kunne tilbyde os en tur til fornuftige penge.

Første stop på turen blev Tegenungan Waterfall. Vi betalte hurtigt for indgangen og gik ned mod vandfaldet. Der var allerede mange i den lille pool forenden af vandfaldet og to lokale vagter sørgede for at alt forgik i ro og mag. Jeg havde ærlig talt forstillet mig lidt færre turister, men sådan går det jo når man ikke er så tidligt ude af døren og vandfaldet var jo stadig flot.

vandfald, ubud, bali

Vi gik lidt rundt om vandfaldet og tog nogle billeder inden vi besluttede os for at hoppe i vandet. Vi skiftede hurtigt til badetøj under vores almindelige tøj og netop som jeg var klar til at springe i kaldte de to vagter alle turister op af vandet.

Pludselig steg vandstanden voldsomt, strømmen blev stærkere og det blev simpelthen for farligt at være i vandet. Så i stedet besluttede vi os for at gå tilbage til vores chauffør. Vi nåede et godt stykke op af de mange trin, da vagterne igen gav folk tilladelse til at bade i poolen, men vi besluttede os alligevel forsætte op ad trapperne.

Goa Gajah eller Elephant Cave

Goa Gajah – Balis mest særpræget tempel

Vi forsatte turen mod det særpræget tempel Goa Gajah eller Elephant Cave som templet også er kendt som. Goa Gajah menes at stamme fra det 11. århundrede, det skulle være en hyldst til de hinduistiske guder Shiva og Ganesh. Der gik ikke længe før vi kunne mærke, at vi tydeligvis var kommet til en af de store attraktioner nær Ubud.

Her var et hav af butikker som solgte alt fra magneter og kolde drikke til saronger, selvfølgelig til en langt højere pris end i Ubud. Vi gik forbi de mange små boder og direkte hen til indgangen. Jeg havde selv medbragt en sarong, mens de andre lånte en ved indgangen.

Læs også: Mine favoritoplevelser i Ubud

rejsekammerater Bali

Vi nåede ikke mange skridt ind på tempelområdet før vi blev kontaktet af den første balineser, som tilbød os en rundvisning. Vi takkede dog pænt nej tak og forsatte over til hulen. Udskæringerne i klippen ved indgangen var spændende og skulle eftersigende skræmme onde ånder væk. Jeg stod og tog et billede, da en anden balinesisk mand kom over og tilbød en rundtur.

goa gajah

Vi forsatte uden guide ned til det næste tempel. Det skulle eftersignende være et buddhistisk tempel. Det var svært at se at det skulle være et tempel, men en gammel balinesisk mand tog os med den ene vej rundt om stenene og så den anden vej. Undervejs pegede han på forskellige steder af stenene. Så man godt efter kunne man se lidt mønster på stenene, men det var svært at se at det lige skulle være et tempel.

guide Bali

Vi gik videre rundt på området. Vi kunne lugte røgelse. En lille kvinde stod og bad ved en lille del af templet. Vi kiggede lidt på og pludselig begyndte hun at velsigne os alle. Hun klistrede lidt ris i panden på os og kastede vand på os med nogle pinde, mens hun sagde nogle ord på balinesisk. Til sidst sluttede hun af med at vende en sarong som lå på bordet, det var tid til betaling. Vi gav hende lidt drikkepenge og gik tilbage til bilen.

Pura Tirta Empul templet

Helligdag ved Pura Tirta Empul templet

Næste stop på turen var Pura Tirta Empul templet eller templet med de hellige kilder. Templet blev bygget i år 926 og er et af de mest hellige templer på Bali. Vandet i de hellige kilder skulle have en healende effekt. Balineserne ofrer først lidt til guderne og bader derefter under de 12 kilder.

hellige kilder, Ubud, Bali

Vi nåede netop indgangen, da himlen åbnede sig. Vi overvejede om vi skulle droppe templet igen og tage tilbage til Ubud. Ingen af os havde paraplyer med og vi havde alle erfaret, at sådan et regnvejr kunne vare flere timer. Vi valgte at blive under halvtaget ved indgangen og give det lidt tid. Heldigvis forvandlede det voldsomme regnvejr sig hurtigt til et par smådryp og vi kunne tage ind til templet.

Vi kom åbenbart på en helligdag. De to pools var helt fyldt op med badende, som stod og rystede af kulde. Vi snakkede med en flok lokale, som fortalte at det var vigtigt at man gik den i den rigtige retningen og ikke sprang en eneste kilde over.

cermoni bali

Vi spurgte ind til deres helligdag, men ingen kunne forklare hvad den gik ud på. Til gengæld ville de meget gerne have billeder af os, så pludselig var vi omringet af fotografer og måtte på skift stille op med den ene fremmede efter den anden. De takkede pænt og ønskede os en god dag inden de forsvandt.

Vi gik rundt i tempelområdet. Endnu engang kunne vi lugte røgelse. Vi kunne høre en summen. Overalt var der kvinder i farvestrålende tøj og mænd i flotte hvide skjorter. De gik alle til samme område af templet for at bede, et område som var forment adgang for turister.

Læs også: En uturistet gåtur i Ubuds rismarker

Tegallalang rismarkerne

Tegallalang rismarkerne – Balis mest berømte rismarker

Sidste stop på turen blev de berømte Tegallalang rismarker, som nok er de mest berømte rismarker på Bali og som er optaget på UNESCOs verdensarvsliste. Vores chauffør kørte ad veje så små at der kun var plads til en bil og lidt til. Pludselig kom der en modkørende bil. Jeg nåede lige at tænke: Hvordan skal der blive plads til den? I løbet af 0,5 gled de to biler forbi hinanden, som de var de eneste to biler på en kæmpe motorvej.

Vi nåede frem til rismarkerne og det var mindre turistet end jeg lige havde regnet med. Vi holdt, som de eneste, ind ved en lille plads. Men vi blev alligevel straks overfaldet af en flok lokale, som ville sælge postkort og saronger. Der gik lidt tid før de forstod, at vi ikke var interesseret.

Tegallalang rismarkerne
Vores chauffør viste os hen til en lille sti, som førte ned blandt rismarkerne. Vi nød at have den flotte udsigt helt for os selv, mens vi gled rundt på den mudderet sti. Efter at have taget nogle billeder besluttede vi os for at få frokost.

Vores chauffør kendte selvfølgelig det helt rigtige sted med udsigt over rismarkerne. Vi var ikke mange på restauranten, men maden var god og kun til lidt overpris. Vi droppede at besøge de lidt bedre udsigtspunkter, da de var belagt med et hav af turister, og tog glade tilbage til hostellet.

Tips og information

Pris chauffør:

350.000 rupiah (173 kr) for hele bilen eller 87.500 rupiah (43,3 kr) pr mand

Priser afhænger af rute og hvor god du er til at prutte om prisen

Priser indgang:

Tegenungan: 10.000 rupiah (5 kr)
Goa Gajah: 15.000 rupiah (7,5 kr)
Pura Tirta Empul: 15.000 rupiah (7,5 kr)
Tegalalang: Gratis

I alt: 20 kroner

Information på chauffør:

Vil du gerne rundt med en chauffør, så kan jeg anbefale Alit, som jeg har brugt på en tidligere rejse til Bali. Jeg ville gerne have brugt ham igen på denne rejse, men det kunne desværre ikke lade sig gøre med så kort varsel.

OBS:

Kvinder må ikke have menstruation, når de besøger Pura Tirta Empul og håret skal være opsat

Det kan være en god idé at medbringe en sarong, lidt vand og måske lidt snacks

Hvor skal man bo i Ubud?

I Ubud vil jeg ikke anbefale det hostel, hvor jeg boede (Pillow Inn), men jeg har hørt godt om Puri Garden! Skal du bo på hotel, så kan jeg anbefale Wenara Bali Bungalows eller Tegal Sari eller Viceroy.

Støt gerne bloggen ved at booke dine overnatninger gennem mine reklamelinks til hotels.com* og booking.com* samt oplevelser gennem getyourguide*, udstyr gennem Friluftsland* og produkter gennem Matas* (reklamelinks er markeret med *). Det koster naturligvis ikke dig ekstra. Du kan også følge med på Facebook og instagram eller tilmelde dig nyhedsbrevet. På forhånd tak!

Flere indlæg fra betagende Bali

6 Comments

• Åh jeg får helt lyst til at komme til skønne Bali igen. Det er bare så ærgerligt, at mange steder bliver ødelagt af souvenirssælgere, men sådan er det jo desværre de fleste steder.
    Dejligt I selv arrangerede en tur, så får man jo oftest set lidt andet end turiststederne.

• Det er også bare en dejlig ø! Jeg blev helt forelsket i den igen og kunne godt forstille mig, at jeg kom tilbage en dag, men vil også gerne opleve nogle af de mange andre øer i Indonesien
      Ja, det er det. Heldigvis forstod de fleste af dem også et nej første gang man sagde det
      Jeg er også glad for at jeg kunne få samlet en gruppe, så vi kunne komme afsted. Stederne vi besøgte var dog også lidt turistet, men det var fedt at vores chauffør også kendte nogle gode steder uden turister fx ved rismarkerne, som nok er de mest berømte på Bali Men det var fedt selv at kunne få lov til at vælge til og fra og skønt at vi alle var rimelig enige om hvad vi gerne ville se

• Jeg får lyst til at komme tilbage til Bali igen. Der er så mange smukke steder og befolkningen, synes jeg, er super venlige. Frygter bare at det er blevet et turisthelved. Jeg var der i 2003 lige efter bomerne i Khuta og der var INGEN turister. Maria og jeg havde øen for os selv i over 3 uger – kan nok ikke forvente at det er tilfældet i dag.

/Annette

• Det er jeg glad for at høre. Ja, det er en smuk ø med en smuk befolkning. Det var lidt sjovt at komme tilbage efter 7 år. Øen var klart mere udviklet end da jeg var der, men Ubud er stadig lige så charmerende som jeg husker, selvom jeg blev noget chokeret over hvor meget den havde udviklet sig…Nej, turisterne slipper man vist ikke udenom i dag. Jeg synes selv der var mange da jeg var der udenfor sæsonen, men det var nok også fordi jeg kom fra Vestaustralien som var helt menneskeforladt! Men det er jo det fede ved at leje en chauffør, de kender jo ofte nogle andre steder end turisterne gør 😉

• Godt tips å leie en sjåfør og se ting på egen hånd 🙂 Bali ser fantastisk ut forøvrig 🙂

• Bali er også sådan en dejlig ø, den kan anbefales herfra! og øen opleves bedst med chauffør eller scooter, hvis man har mod på det