Danang er en by, som oftest bliver overset af backpackere og andre rejsende i Vietnam. Jeg havde egentlig heller ikke de store forventninger til byen inden jeg kom dertil. Men med et stop der på turen fra Pakse i Laos til Hoi An og med en vietnamesisk veninde, som boede der, så kunne jeg jo lige så godt sætte en dag af til at opleve byen og det var en beslutning, som jeg ikke kom til at fortryde!

dragebroen i danang

Danang og et bjerg fuld af templer

Efter at have brugt formiddagen på at gå i de små gader af Da Nang, hilse på de lokale, smage lokal kaffe og være på jagt efter en hæveautomat for at få mine første par millioner dong, blev jeg hentet af min veninde Hang. En veninde, som jeg kender fra IBO 2015 (den internationale biologiolympiade). Hun rakte mig en hjelm, jeg hoppede bag på hendes scooter og så vi drønede ud af Da Nang.

Rejseblog: Da Nang med lokal guide - Vietnam

Vejret var ikke lige med os, men jeg glædede mig til at opleve en ny by og et nyt land. Vi nåede Marble Mountain (Ngu Hanh Son), et bjerg, lidt udenfor Da Nang, fyldt med templer og pargoder. Vi parkerede scooteren og gik hen til indgangen. Jeg tilbød, at betale for entréen, men Hang nægtede at lade mig betale en krone!

Vi begav os op af bjerget og så de mange fine templer, som til min glædelige overraskelse ikke lignede så mange andre templer, som jeg ellers har besøgt i Sydøstasien! Det grå vejr ødelagde lidt den fine udsigt fra bjerget, men det var stadig turen værd.

Marble Mountain (Ngu Hanh Son), danang

Fra den ene ende af Da Nang til den anden i jagten på mad

Vi kørte tilbage mod byen og sprang byens strand over p.g.a. vejret. Hang foreslog, at jeg kørte scooteren, men jeg havde ærligt talt ikke vænnet mig til trafikken og de mange scootere, efter tre uger i det fredfyldte Laos, så jeg lod Hang stå for transporten 😉

Hun stoppede ved et lille gadekøkken midt i Danang. Der var kun lokale. De gloede alle sammen godt, da der kom en bleg blondine ind på deres “restaurant”. Knæene nåede mig næsten til ørene, da jeg satte mig på plastikstolen og bordet var endnu lavere. Hang bestilte en masse på vietnamesisk og vi endte med at få friske forårsruller med svinekød og æg, det smagte himmelsk!

mad, danang

Vietnamesiske drømme og desserter i Da Nang

Vi snakkede om alt mellem himmel og jord. Hang drømmer om at rejse rundt i Asien alene, men hendes forældre synes ikke at det er en god idé. De synes også at hun skal læse medicin fremfor biologi, som hun egentlig helst selv vil læse….

Så føler man sig pludselig taknemlig over, at være dansker og have haft nogle forældre, som har givet mig og mine søskende rimelig meget frihed til at gøre, hvad vi har lyst til, og så ellers bare har hjulpet med gode råd!

Vi skulle selvfølgelig også have en vietnamesisk dessert, den aften. Så vi hoppede igen på scooteren og kørte til et sted, i den anden ende af Da Nang, men der var lukket, så vi kørte tværs gennem byen igen og fandt til sidst et sted, som Hang kunne stå inde for. Hang bestilte igen nogle småretter, som vi delte og igen smagte det virkelig lækkert!

Læs også: Fantastiske spisesteder i Nordvietnam

forlystelsespark i danang

Forlystelsespark i Da Nang

Forlystelsespark og opfyldte drømme

Vi havde lidt tid igen, inden vi skulle se en af byens helt store lokale attraktioner, så vi besluttede os for at besøge Da Nangs pariserhjul og forlystelsespark. Hang havde aldrig før været oppe i byens pariserhjul, men hun havde altid drømt om at prøve den, som iøvrigt er et af verdens højeste, så det var jo en oplagt ting at gøre!

Hang ville ikke lade mig betale for en eneste ting i løbet af dagen, men jeg ville jo netop gerne betale, for hun skulle da ikke bruge både tid og penge på at vise mig rundt. Hun havde til og med sagt noget til ejerne på restauranterne, så de nægtede at tage mod mine penge. Men denne gang var jeg lidt hurtigere til at betale end hende, og fordi det var lidt i den dyre ende for hende (30 kroner pr. mand), så tror jeg, at hun lod mig betale.

Mørket havde forlængst lagt sig, men de mange lys fra byens bygninger gjorde alligevel udsigten fin og det var dejligt, at se Hangs ønske blive opfyldt! Vi prøvede de få forlystelser, som endnu var åbne, inden turen gik mod det sidste sted på dagens tur.

lokale oplevelser i Danang, Vietnam

Den ild- og vandspydende drage i Da Nang

Vi kørte ned til vandet og stillede os sammen med den kæmpe flok lokale, som ventede på aftenens event: At se dragebroen i Da Nang spyde ild og vand! Jeg gik lidt rundt for at få nogle billeder af dragen, før showet startede, mens Hang blev tilbage og passede på scooteren. En del lokale tog fat i mig, bare lige for at fortælle at dragen ville spyde ild og vand kl 21 eller bare lige for at sige hej.

Flokken af vietnamesere udbrød det ene wow efter det andet, da showet begyndte og jeg kunne blot stemme i. Det var et fedt show! Nok mest p.g.a. stemningen. Det var den perfekte afslutning på en virkelig spændende dag i Da Nang og en perfekt start på min rundrejse i Vietnam! Da Nang kom i den grad til at overraske mig positivt!

Tips og information

Har du ikke en lokal ven, som kan tage dig rundt, så kan du booke en tur til Marble Mountain her, en street food tur her, en tur til Ba Na hills (den gyldne bro med de store hænder), og måske endda også bruge en dag ved de berømte My Son-ruiner, inden du tager videre til Hoi An, Hué eller en anden destination.

Hostel i Da Nang

Jeg boede dengang på Like Backpacker Danang. Det havde lige åbnet nogle uger før og var rigtig lækkert, men desværre er det ikke vist ikke længere samme kvalitet som dengang.

Skulle jeg vælge et hostel i Danang i dag, så ville jeg vælge KAT Hostel der er perfekt placeret ved floden. Sengene skulle være virkelig komfortable (det kan være en sjældenhed i Vietnam), og værelserne skulle være virkelig rene. Der skulle også være gode fællesområder, hvor man kan møde andre rejsende. Det ligger 5 minutter fra bussen til Hoi An og i nærheden af flere supermarkeder. Personalet er enormt søde og hjælpsomme. Tjek priser her.

Et andet alternativ kunne være Ten to Ten Danang. Hostellet er meget stilrent, det ligger dog ikke ved floden men cirka en km fra stranden i Danang. Fællesområderne skulle også være gode og personalet skulle være søde. Det er rimelig let at komme ind til centrum med bussen, hvis man ønsker det ellers er en grab heller ikke dyrt. Tjek priser her.

Se en komplet oversigt over hostels i Da Nang her*

Hotel i Da Nang

Hotelværelser i Da Nang er virkelig også billige. Man kan få et værelse for helt ned til 30-40 kr! Fx på OYO 783 Rose Hotel kan man bo lige ned til en strand (dog langt fra den bedste strand i Danang, så er My Khe Beach langt bedre!) fra kun 40 kr for et dobbeltværelse. Men en ting er sikkert, der er et hotel for enhver smag og penge pung i Danang.

Se en komplet oversigt over hoteller i Da Nang her*

Støt gerne bloggen ved at booke dine overnatninger gennem mine reklamelinks til hotels.com* og booking.com* samt oplevelser gennem getyourguide*, udstyr gennem Friluftsland* og produkter gennem Matas* (reklamelinks er markeret med *). Det koster naturligvis ikke dig ekstra. Du kan også følge med på Facebook og instagram eller tilmelde dig nyhedsbrevet. På forhånd tak!

Mere fra vidunderlige Vietnam

6 Comments

• Det var det også helt bestemt! Jeg kunne ikke have haft en bedre start på min rejse i Vietnam 🙂 ja, det er det nok. Jeg skulle bare lige lære at sådan forgår det ikke i Vietnam 😉

• Sikke en god tur og især, fordi du fik den mulighed at komme lidt tættere på sammen med din veninde.
    Men Tine det jeg også læser her, er at hun lever i et land med andre normer og værdier og med dit skandinaviske og europæiske syn på verden kan du hjælpe hende i fremtiden, så hun måske når hendes egne mål og ønsker.
    Hold fast i hende 🙂

• Det var en vidunderlig tur, nemlig og også fordi hun viste mig andre sider af byen 🙂 ja, vi er nogen gange meget priviligeret her i Skandinavien og Europa, men jeg håber da at hendes drømme går i opfyldelse og jeg hjælper hende gerne på alle måder jeg kan. Jeg har allerede givet hende nogle argumenter og forslag til hvordan hun kan få forhåbentlig kan få lov til at rejse alene. Så krydser fingre for at det lykkedes. Selvfølgelig holder jeg fast i hendes, jeg bliver jo nødt til at vise hende rundt i Danmark en dag 😉

• Jeg kan fortælle, at Hang lige har takket mig for at opmuntre hende til at følge hendes drømme. Hun rejser til USA i efteråret for at læse bioingeniør og inden da skal hun rejse alene rundt i Vietnam 🙂

• Tak for de mange input til vores næste rejse…
    Jeg har lige et spørgsmål : alle siger man skal har dollars og ikke lokal valuta… passer det ?

• Hej Rosa

Det var så lidt. Vietnameserne er generelt glade for dollars, fordi værdien af dem ikke falder nær så hurtigt som værdien af dong. Så for større ture og hotel, så vil de helst have, at man betaler i dollars, men man skal altid bede om prisen i dong. Spiser man street food og er meget lokale steder, fx Can Tho, så foretrækker de dong. Så det kommer lidt an på, hvad du skal osv.

Personligt ville jeg tage både dong og dollars med 😊 men som sagt så kan du altid betale med dong, også selvom de først giver dig en pris i dollars.

Jeg håber, at det var svar nok.