Læs også Anders og Lauras guide og billededagbog fra området. De oplevede nemlig andre ting end jeg gjorde.

Jeg indrømmer gerne, at Tyskland er et lidt “forsømt” land for mit vedkommende. Jeg har tendens til at længes efter spændende destinationer langt væk, men jeg har også fået øjnene mere og mere op for Europa, de sidste par år.

Jeg har været på forlænget weekender i Gdansk, Bruxelles og Budapest. Hver gang er jeg blevet positivt overrasket! Men jeg har sjældent overvejet Tyskland. Men efter en forlænget weekend i Lüneburger Heide, har jeg fundet ud af, at jeg helt sikkert skal udforske mere af Tyskland!

Jeg har naturligvis ikke set alt på den forlængede weekend, jeg havde i området. Jeg vil dog alligevel give mine bedste tips til denne fine perle i Nordtyskland, som i øvrigt kan kombineres med Hamborg.

Naturoplevelser i Lüneburger Heide

pietzmoor, Lüneburger Heide

Pietzmoor i Schneverdingen

Pietzmoor ligger i udkanten af Lüneburger Heide. Denne højmose menes at være næsten 8.000 år gammel! Området er utrolig smukt og langt de fleste steder er vandet så blikstille, at man kan se den ene vilde refleksion efter den anden, så de 5 km gåtur i området er et stop værd.

Om foråret er der parringssæson for de spidssnudet frøer (Rana arvalis) i mosen. Parringssæsonen varer 3-28 dage om året og i den periode skifter hannerne farve fra brun til blå. Man mener, at det er for at imponere hunnerne, så de vil parre sig.

Man har fundet ud af at der er en sammenhæng mellem kropstemperaturen, og hvor blå hannen er, så jo højere temperatur, desto mere blå er hannen, og jo mere blå hannen er, desto større sandsynlighed har han for at parre sig (kilde). Jeg var heldig at se de blå frøer i april, så nogle gange starter sæsonen lidt tidligt!

blå frøer, Nordtyskland

Men selvom at man ikke ser de blå frøer, så er Pietzmoor altså så flot, at jeg synes, at man skal aflægge området et besøg!

En lokal mand fortalte mig, at området skulle være allersmukkest i maj, august og september. Og man kan stadig være heldig at se hugorme som ligger i solen. Jeg anbefaler dog, at du kommer forbi om eftermiddagen, hvor sandsynligheden for at se frøer og slanger er størst.

Ekstra rejsetip: Hver formiddag kl 10.30 sættes der søde Moorland får ud på hederne for at græsse. De er altså ret hyggelige at møde.

Heidschnuckenweg - Tysklands smukkeste vandrerute

Heidschnuckenweg – Tysklands smukkeste vandrerute

I Lüneburger Heide ligger Tysklands smukkeste vandretur, og nej, det er ikke kun mig som kalder den det. I 2012 blev Heidschnuckenweg, som i alt er 233 km, kåret som Tysklands smukkeste vandrerute af den tyske vandreforening. Ruten består af i alt 13 etaper og forbinder 30 heder. Har man dog ikke tid til hele ruten, så kan man fint gå en lille del.

heden, Lüneburger Heide

Selv gik jeg har Undeloh til Wilsede Berg og Totengrund og tilbage. Jeg endte med at vandre cirka 25 km, men turen kan sagtens gøres kortere. Det var dog en fantastisk tur og der var utrolig smukt, selvom turen skulle være smukkest i august og september, hvor det meste af landskabet er lilla! Jeg vil dog gerne gå hele Heidschnuckenweg en dag!

Læs om mine oplevelser på Heidschnuckenweg her.

Ekstra rejsetip: Det er selvfølgelig også muligt at cykle dele af Heidschnuckenweg og ad andre ruter i området, de ruter kan ses her, MTB ruter kan ses her. Der skulle også være gode muligheder for at ride i området.

Flere rejsetipsDet er også muligt dyrke (udendørs) yoga i området, samt prøve udendørs (og indendørs) spa, termale bade m.m. i Lüneburger Heide.

Kulturoplevelser

kiekeberg museum

Kiekeberg Frilandsmuseum i Rosengarten

Kiekeberg er lidt Lüneburger Heides svar på Den Gamle By (og vist også Frilandsmuseet i Kongens Lyngby). Her kan man opleve en masse gamle bindingsværkshuse fra 1804-1904. De er ligeledes ved at bygge Königsberger Straße, en vej som viser en nyere tid fra Tyskland.

Her kan man bl.a. se en “flygtningebolig” fra 1948, som skildrer en typisk bolig som tyskerne, der var blevet fordrevet fra deres hjem under krigen, boede i. Der er også forskellige arrangementer, hvor man bl.a. kan se en smed i aktion.

Jeg syntes, at det var så hyggeligt at gå derinde, selvom det var mindre end Den Gamle By i Aarhus, men har du rigeligt i Den Gamle By, så kan man også godt springe det over 🙂

Pris: 9 euro for voksne (børn er gratis) – for 18 euro kan man få en kombibillet, som både giver adgang til Kiekeberg og Schwarze Berge dyrepark, men hvordan dyreparken er, skal jeg ikke kunne sige.
Åbent: Tirsdag-fredag: kl 9-17, lørdag-søndag: kl 10-18, mandag: lukket.

bossard kunstmuseum

Kunststätte Bossard i Jesteburg

Kunstmuseet blev bygget mellem 1911 og 1950 af Johann Michael Bossard og hans kone Jutta Bossard Née Krull. Johann underviste i skulptur og Jutta var hans tidligere elev, hun tegnede dog mest portrætter. I dag er deres gamle studie og hjem et af de få ekspressionistiske kunsthjem i Europa.

Kunststätte Bossard

Jeg er typen som hader kunstmuseer og kan ikke rigtig se hvordan en samling træstubbe kan blive kunst, men jeg må indrømme at “Kunsttemplet” var virkelig imponerende! Dog var museet også hurtigt set for mit vedkommende. Men der var nogle kunstinteresserede som virkede til at kunne bruge væsentlig længere tid end mig, så er du kunstinteresseret, så er jeg sikker på, at det er et besøg værd.

Pris: 8 euro – 5 euro for studerende.
Åbent: Kl. 10.00-19.00 (marts til oktober) og 11.00-19.00 (november til februar).

Das Verrückte Haus i Bispingen

Det gale hus/Das Verrückte Haus i Bispingen

Dette var egentlig ikke på mit program til at starte på, men da jeg så, at det stod på Afterglobes program, så blev jeg lidt misundelig. Heldigvis fik jeg lov til at komme med, da jeg spurgte.

Das Verrückte Haus står på hovedet og er fyldt med muligheder for at tage skøre billeder, hvor du står på hovedet i toilettet eller lignende! Selvom vi ikke ligefrem var gode til at gennemskue hvad der ville fungere på billederne, så fik vi grint en hel del! Til sidst blev vi dog så rundtosset, at vi måtte forlade huset.

Das Verrückte Haus i Bispingen

Pris: 6 euro (5,4 euro med Bispingen passet – fås på dit overnatningssted i Bispingen) – for 13,4 euro kan man købe en kombibillet til Det Gale Hus og Eventyrlabyrinten. Børn er billigre og det er muligt at købe forskellige familiepas.
Åbent: Kl. 10.00-18.00 (marts til oktober) og 11.00-16.00 (november til februar).

Eventyrlabyrinten i Lüneburger Heide

Billedet er venligst udlånt af Afterglobe

Eventyrlabyrinten/Abenteuer labyrinth

Eventyrlabyrinten ligger lige overfor Das Verrückte Haus. Det var super hyggeligt at besøge labyrinten, for undervejs er der mulighed for at løse gåder om Lüneburger Heide, godt nok på tysk, men heldigvis kunne Anders fra Afterglobe oversætte skiltene, men det var nok også gået med Google Translate eller mit gamle skoletysk. Undervejs får man også flere gange muligheden for at tage en let eller en “svær” vej med forskellige udfordringer. Det var super hyggeligt, så selvom vi hurtigt kom i gennem labyrinten, så smuttede vi ind igen, for at løse flere gåder og gå i barndommen igen.

Skulle jeg vælge mellem Det Gale Hus og Labyrinten, så blev det klart til labyrinten, der var til lidt mere underholdning end i Det Gale Hus, men begge var et besøg værd, synes jeg og så er det kun 33 kr ekstra for begge ift. prisen på labyrinten.

Pris: 9 euro (8 euro med et Bispingen pas) – en kombibillet til Det Gale Hus og Eventyrlabyrinten koster 13,4 euro. Børn er billigere og det er muligt at købe forskellige familiepas.

Hyggelige byer i Lüneburger Heide

Lüneburg, Tyskland

Lüneburg

Lüneburg skulle eftersigende være en af Tysklands smukkeste byer. Det er en af de få byer som ikke blev bombet under 2. Verdenskrig. Byen er smuk! Jeg ville næsten kalde det den tyske udgave af Ribe og det er kærligt ment. Jeg nød virkelig at gå på opdagelse i de gamle gader.

Jeg kan virkelig anbefale at drikke en kop kaffe på en af caféerne på gaden Am Sande. Tag til Kalkberg (58 meter) og nyd udsigten derfra. “Far vild” i de små gader, hvem ved måske du finder “det gravide hus”. Gå en tur langs floden. Besøg Lüneburgs ældste kirke, St. Johannis, (1 euro). Tag forbi det fine rådhus, hvor der også er marked onsdag og lørdag.

kalkberg, Lüneburg

Celle

Okay, jeg snyder lidt. Jeg har ikke været i Celle, men jeg tænker, at der er en grund til at byen bliver anbefalet af så mange som tager til Lüneburger Heide. Det var faktisk her Caroline Mathilde (gift med Christian 7.) blev forvist til, efter sin affære med Struensee. Man kan faktisk besøge Celle slottet, hvor hun boede. Valdemarsro har skrevet en lille guide til byen her. Arkitekturen i Celle skulle være mere barok og har mere end 450 fredede bindingsværkshuse, hvorimod at Lüneburg skulle være murstensgotik.

Information og tips

får i Lüneburger Heide

Vær opmærksom på, at det er noget nær umuligt at betale med kort i Lüneburger Heide, så husk kontanter.

Her spiste jeg i Lüneburger Heide

Vær opmærksom på at tysk mad godt kan være meget tungt spise, og at portionerne bestemt ikke er små. Og vær opmærksom på, at stort set ingen restauranter har et engelsk menukort.

Restaurant zum Heidemuseum

Denne hyggelige restaurant lå på min vandrerute rundt på heden. Det hjalp helt sikkert på glæden, at jeg kunne sidde udenfor i solen og nyde det gode forårsvejr. Jeg prøvede deres Heidschnuckenkeulenbraten (jeg aner ikke, hvordan det udtales). Retten består af kød fra de lokale får, en sovs af lokale planter og svampe, grønne bønner, kartoffelkroketter og en rødvinsmarineret pære.

Gasthaus ,,Zum Stimbeck”

Gasthaus zum Stimbeck serverer typiske tyske kroretter, som fx schnitzel i mange varianter. Øllene er ofte store og kroen er indrettet med alverdens krims krams – ikke lige den bedste indretning, men hyggeligt er det!

hvor skal man spise i Lüneburger Heide

Schäferhof

Schäferhof forsøger at være lidt mere upscale end Restaurant zum Heidemuseum og Gasthaus ,,Zum Stimbeck”. Indretningen er mere stilren, men stadig over i kro-stilen. De har selvfølgelig sædvanlige tyske retter, men det er også muligt at få andet, som fx pastaretter. Så er du ikke lige til tysk mad, så er dette en oplagt mulighed.

Hotel Sellhorn

Hotel Sellhorn var uden tvivl det bedste sted, jeg spiste! De havde virkelig formået at bringe tysk mad til et lidt højere niveau. Retterne var knap så tunge og anretningerne var rigtig fine. Jeg prøvede en fire retters menu, der består af en forret, salat, valget mellem fire hovedretter og en dessert.

Hvordan kommer man rundt i Lüneburger Heide?

Lüneburger Heide egner sig særligt godt til roadtrip, da mange ting kan ligge et stykke fra hinanden. Derfor ville det også være et oplagt stop på vejen til et sted i Sydeuropa. Den lokale turistorganisation havde lejet en bil til mig hos Hertz (reklamelink), så jeg kunne komme fra sted til sted.

Dog findes der fire gratis shuttle busser, med hver sin rute, som kører mellem kl 9-19 fra juli til oktober. Hvor fedt er det ikke lige? Jeg tænker i hvert fald, at det ville være oplagt at bruge som solorejsende! Derudover kan man gratis medbringe en cykel på busturen! Jeg er vild med det! Du kan se køreplaner m.m. her.

overnatning i Lüneburger Heide

Hvor skal man bo i Lüneburger Heide?

Jeg boede på Marleenenhof som tilbyder ferielejligheder og en feriehytte. De har 5 stjernet feriehytter, så tingene er virkelig i orden, og de tager gerne imod feedback fra deres gæster. Her kan man leje cykler for 5 euro per dag, man kan gå/løbe på stien, de har i baghaven. Der er fitnessrum, udendørskøkken, legeplads og petanquebane. De kan ligeledes ringe til den lokale yogalærer, hvis du ønsker en yogatime.

Marleen og hendes mand (hvis navn jeg har glemt) er virkelig søde og har så mange tips til området! Morgenmaden (koster 10 euro) er fyldt med lokale varer, fx honning fra naboen og radiser fra deres baghave, og den spises sammen med de andre gæster.

En lejlighed med plads til to personer koster fra 75 euro og hytten, som har plads til fire personer, muligvis flere, koster 95 euro. Det er oplagt til børnefamilier, og folk som meget gerne vil have ro og vil bo på landet.

Afterglobe boede på Ringhotel Sellhorn (reklamelink) i Hanstedt – et lækkert 4 stjernet hotel med spa, swimmingpool, fin restaurant og skønne omgivelser. Her ville jeg bestemt heller ikke have haft noget imod at bo. Det var også her jeg fik mit bedste måltid i Lüneburger Heide.

Der findes dog flere budgetvenlige muligheder fra 261 kr for to.

Tjek udvalget af hoteller m.m. her*

Kort over Lüneburger Heide

Støt gerne bloggen ved at booke dine overnatninger gennem mine reklamelinks til hotels.com* og booking.com* samt oplevelser gennem getyourguide*, udstyr gennem Friluftsland* og produkter gennem Matas* (reklamelinks er markeret med *). Det koster naturligvis ikke dig ekstra. Du kan også følge med på Facebook og instagram eller tilmelde dig nyhedsbrevet. På forhånd tak!

lüneburger heideMin rejse til Lüneburger Heide var sponsoreret af det lokale turistbureau i samarbejde med Danish Travel Bloggers. De har betalt mine overnatninger, alle oplevelser, lejebilen samt måltider. Som du forhåbentlig kan læse, så har de ikke haft indflydelse på, hvad jeg skriver.

Mere fra overraskende Tyskland

2 Comments

• Jeg vil også vandre på Heidschnuckenweg! Og gerne i efteråret med de smukke efterårsfarver 😀 Gad i øvrigt godt lige se det gravide hus i Lüneburg. Egentlig gad jeg faktisk godt generelt besøge byen. Mere vil ha mere! Jeg vil i hvert fald også gerne udforske endnu mere af Tyskland 😀

• Jeg vil også vandre mere af Heidschnuckenweg! Og virkelig gerne i efteråret!! Jeg vil gerne se rådhuset i byen eller måske se Celle eller begge dele! 😛 Også mig!